czwartek, 30 grudnia 2021

Spacerkiem po Strzelnie - cz. 171 Ulica Kolejowa cz. 11

I tak oto w nadal panującym świątecznym nastroju dotarliśmy do uliczki, a właściwie łącznika, która dawniej prowadziła do nieistniejącego już dzisiaj dworca kolejowego. Obecnie po zachodniej stronie łącznika znajduje się tzw. dworzec autobusowy, a po południowej stronie niewielki plac parkingowy. Dawniej uliczka ta nosiła nazwę - Dworcowa i znajdował się przy niej jeden budynek, czyli kultowy już dzisiaj dworzec kolejowy. Dalej, w kierunku zachodnim, wzdłuż tzw. wyładowni kolejowej ciągnie się brukowana ulica Towarowa, która dochodzi do budynku starego dworca. Cały obszar byłego torowiska do dzisiaj stanowi własność PKP. Po dworcu ostały się jeno perony i rozjazdy kolejowe z bocznicą ku elewatorowi zbożowemu. Większość terenu, który stopniowo ulega naturalnej sukcesji ekologicznej porastają samosiejki w postaci drzew i krzewów.

Historię dworca, jak i całej linii kolejowej opisałem przed laty w pięcioczęściowym artykule - Kolej strzeleńska. Chętnych przypomnienia sobie tych dziejów oraz tych, którzy jeszcze ich nie znają zapraszam do lektury:

https://strzelnomojemiasto.blogspot.com/2018/10/kolej-strzelenska-cz-1.html

https://strzelnomojemiasto.blogspot.com/2018/10/kolej-strzelenska-cz-2.html

https://strzelnomojemiasto.blogspot.com/2020/03/kolej-strzelenska-cz-3.html

https://strzelnomojemiasto.blogspot.com/2020/03/kolej-strzelenska-cz-4.html

https://strzelnomojemiasto.blogspot.com/2020/03/kolej-strzelenska-cz-5-anegdoty-mity-i.html   

Odcinek linii kolejowej Mogilno-Kruszwica, został zamknięty dla ruchu pasażerskiego 1 czerwca 1996 roku, a 8 września tegoż roku dla ruchu towarowego. Decyzją ministra infrastruktury nr TK1-500-50/2004 z 26 kwietnia 2004 roku o likwidacji przedmiotowego odcinka linii kolejowej - została ona zlikwidowana. Likwidacja ta polegała na papierowej decyzji, a nie całkowitej rozbiórce, choć pewne fragmenty na odcinkach krzyżujących się z drogami zostały rozebrane, a ich miejsce pokrył asfalt. Dzisiaj możemy pokonać całą linię ze Strzelna w kierunkach - Mogilno i Kruszwica, w pieszej wycieczce wzdłuż zachowanych torów kolejowych.

Ciekawostką w dziejach strzeleńskiej kolei jest ostatni przejazd pociągu osobowego przez Strzelno, tzw. pociągu retro. Wyjechał on 11 maja 1996 roku z Poznania przez Gniezno, Mogilno, Inowrocław-Rąbinek do Kruszwicy i stąd na linią kolejową Kruszwica - Strzelno - Mogilno powrócił do Poznania. Dzięki uprzejmości Henryka Szymańskiego z Poznania otrzymałem plik zdjęć z tego przejazdu, którymi dzielę się z Państwem, zapraszając do wirtualnej podróży i przeniesienia się do tamtych lat. Pan Henryk przesyłając zdjęcia opatrzył je opisami i krótkim wspomnieniem:

- Jechaliśmy z synem Maciejem na całej tej trasie, pogoda była piękna, miejsca w pociągu zajęte do ostatniego. Na trasie przejazdu od Rąbinka przez Kruszwicę, Strzelno do Mogilna towarzyszyło nam kilka samochodów osobowych z Niemiec i Wielkiej Brytanii wyposażonych w kamery filmowe. Cały przejazd był filmowany zwłaszcza na tzw. foto stopach i na przejazdach gdzie linia kolejowa krzyżowała się z drogami

Gniezno

Kruszwica

Strzelno

Kunowo

 Foto.: Henryk Szymański oraz Heliodor Ruciński i archiwum bloga


2 komentarze:

  1. Pamiętam jak w Strzelnie na Elewatorze zbożowym Pracowała lokomotywka Ls 60 - 194 a zaś Ls 60 - 121

    OdpowiedzUsuń
  2. ja pamiętam jak GSy wciągały wagon z węglem na plac węglowy obecne delikatesy centrum i wagon wyleciał siłą rozpędu na ul kolejową xD

    OdpowiedzUsuń