W części pierwszej i drugiej
opisałem budowę linii kolejowej na odcinku Mogilno-Gębice (Marcinkowo). Dzisiaj
ruszamy w dalszą drogę, opisując ostatni odcinek z Marcinkowa do Orchowa, przez
Procyń i Różannę. Był to najdłuższy z dotychczasowych odcinków, który liczył 10,54 km . System
budowy linii kolejowych polegał na sukcesywnym sypaniu nasypów wyrównujących
poziomy powierzchni na poszczególnych odcinkach. Przed położeniem toru
właściwego rozkładany był polowy, wąskotorowy odcinek po którym rolkami
transportowano urobek z wyżej położonych terenów na niższe. Nadwyżkę urobku i
ziemię nie nadającą się na nasypy składowano w formie nasypów na poboczach
toru, co dawało osłonę i zabezpieczało przed ewentualnymi zimowymi zamieciami.
Nasypy te nigdy nie spełniły rzekomych zadań militarnych, gdyż nie były
przewidywane, jako naturalne wały strzelnicze.
Blisko 5 lat z przerwami trwały
prace budowlane na najdłuższym 10,54
km odcinku łączącym Gębice z Orchowem. Budowa została
przerwana na przełomie 1918-1919. Zmienił się w tym czasie inwestor.
Niemieckich wykonawców zastąpiło PKP. Otwarcie ruchu na odcinku Gębice-Orchowo
linii Mogilno-Orchowo nastąpiło 1 lipca 1921 roku. Odbywać zaczął się ruch
osobowy, bagażowy i przesył telegramów prywatnych oraz przewozy zwłok,
zwierząt, przesyłek drobnicowych i całowagonowych. Odcinek ten posiadał stacje:
Gębice (Marcinkowo), Procyń, Różanna i Orchowo. Żadna z tych stacji nie
posiadała jednak rampy bocznej i czołowej dla wyładunku przesyłek ciężkich,
względnie ruchomych na kołach. Linia ta łączyła się w Mogilnie z linią główną
Toruń-Poznań. Przewóz dokonywał się po niej na zasadach polskich przepisów
przewozowych i regulaminu ruchu. Wówczas też wykreślono z planów dalszy odcinek
linii do Anastazewa i już nigdy starych planów i założeń nie podjęto.
Podobnie jak poprzednie dwa
odcinki, tak i ten naszpikowany był licznymi budowlami typu wiadukty, mosty
drogowe i rzeczne. Pierwsza z takich budowli znalazła się tuż za stacją Gębice.
Był to most drogowy (9) - wiadukt na drodze z Marcinkowa do Gozdanina, który
został zbudowany w sztucznie wykopanym wąwozie, którego dnem przebiegała linia
kolejowa. W niewielkiej odległości za nim trafiamy na kolejny most drogowy (10)
- wiadukt na końcu wsi Marcinkowo na drodze z tej miejscowości do Kątna i
Łosośnik.
Poważnym przedsięwzięciem była
budowa mostu kolejowego (M-II) na Małej Noteci, pomiędzy Trzcionkiem a Kątnem.
Most ma 43 m
długości i imponująco prezentuje się od strony doliny i miejscowości Kątno.
Linia w tym miejscu została zbudowana na wysokim sztucznie usypanym nasypie
przecinającym dolinę Noteci Zachodniej, docierając do jej krawędzi Od tego
momentu linia biegnie wschodnim grzbietem doliny. Na wysokości Dzierzążna pod
linią przechodzi betonowym tunelem (11) droga śródpolna do położonych niżej łąk
nadnoteckich. W odległości 400
m dalej podobny tunel (12), w którym biegnie droga
śródpolna spełniająca identyczną funkcję. Około 400 m przed stacją kolejową
Procyń trafiamy na wiadukt (13), po którym przebiega droga śródpolna. Zaś 200 m za stacją kolejny
wiadukt (14) - tunel, tym razem większy, również betonowy, przez który biegnie
droga do uroczo położonego między dwoma niewielkimi jeziorkami młyna Gać i
dalej do Kamionka.
Procyń |
Stacja kolejowa Procyń, podobnie jak poprzednie i następne dwie stacje to budynek dworcowy dwukondygnacyjny z poczekalnią na parterze i mieszkaniami funkcyjnymi na piętrze. 5 grudnia 2016 roku po północy budynek byłego dworcu kolejowego w Procyniu stanął w płomieniach. Jako pustostan został przez nieznanych sprawców podpalony. Spłonęła drewniana klatka schodowa oraz dach budynku. Wielka szkoda…
U granic Procynia i w linii
końcowej jeziorka Gać trafiamy na kolejny śródpolny tunelowy przepust drogowy
(15). Dalej mijamy stację Różanna z piętrowym budynkiem dworcowym. Kolejną
budowlą jest przepust wodny w formie wiaduktu (16) pod torem kolejowym przed
wsią Myślątkowo. Na wysokości samej wsi wiadukt (17) po którym przebiega linia
kolejowa, zaś pod nim droga z Myślątkowa do Rękawczynka. W odległości ok. 780 m kolejny wiadukt
śródpolny nad torami (18), po którym przebiega droga polna do tzw. Hub
Myślątkowskich.
Ostatnim zespołem budowlanym jest
stacja kolejowa w Orchowie, punkt końcowy linii kolejowej Mogilno-Orchowo.
Stacja posiada trzy tory z bocznicą do „Rolnika”. Około 260 m za nią znajduje się
ostatni wiadukt drogowy (19) nad linią kolejową. Po nim przebiega ulica
wewnętrzna Orchowa kończąca się drogą do Hub Orchowskich. Charakterystyczny
budynek stacji kolejowej w kształcie litery „L” to piętrowa budowla, która
podobnie, jak wyżej opisane spełniała funkcje służbowo-mieszkalne. Koniec linii
kolejowej znajduje się około 260
m za ostatnim wiaduktem drogowym. Tak zakończona linia
kolejowa świadczy, że zamierzano dalej realizować budowę, wcześniej planowaną
ku stacji Witkowo. Niestety, nigdy tych zamierzeń nie zrealizowano.
Ciekawostki
Rozkład jazdy wyprzedzał
uroczystość otwarcia linii kolejowej o pięć miesięcy. Kończono prace około
infrastruktury, a już zaplanowano, że od 1 marca 1921 roku po linii będą
kursowały dwa pociągi osobowe do stacji Gębice, których trasa zostanie wydłużona
1 lipca 1921 roku do Orchowa. Do tego czas na linii Mogilno-Gębice i z powrotem
kursował:
- Pociąg nr M 862 (kl. 2-4) Mogilno odjazd 14:20, Kwieciszewo 14:48, Gębice przyjazd 15:00.
- Pociąg nr M 863 (kl. 2-4) Gębice odjazd 16:50, Kwieciszewo 17:02, Mogilno przyjazd 17:21.
Od 1 lipca 1925 roku wprowadzono w
okręgu Dyrekcji Kolei Państwowych w Poznaniu nową organizację. Linia kolejowa
Mogilno-Orchowo podlegała trzem oddziałom, a mianowicie: Oddziałowi
Eksploatacyjnemu w Inowrocławiu, Oddziałowi Drogowemu we Wągrowcu i Oddziałowi
Maszynowemu w Gnieźnie.
18 lutego 1929 roku Dyrekcja Kolei
Państwowych w Poznaniu z powodu zawiei śnieżnych zawiesiła ruch pociągów na
trasie Mogilno – Orchowo.
W 1931 roku wycofano jeden z
pociągów wychodzący z Mogilna o godz. 13:20 i powracający z Orchowa o godz.
14:40. Uzasadnieniem był słaby ruch pasażerski w tym przedziale czasowym.
Stacja kolejowa i dworzec Orchowo oraz naczelnik M. Wolny. Z albumu fotograficznego "Ku pamięci". |
Naczelnikiem stacji kolejowej w
Orchowie w latach 30. był Michał Wolny. Był on również działaczem - prezesem
BBWR i „Strzelca” oraz czołowym działaczem sanacyjnego klubu w Sejmiku
Powiatowym w Mogilnie. W 1933 roku miał dopuścić się wspólnie z pracownikiem
kolei Franciszkiem Łukomskim kradzieży zboża z wagonów na szkodę „Rolnika” z
Orchowa. Przeciw niemu zeznawali dyr. Leon Kaczmarek z „Rolnika”, dr Bernardczyk
z Orchowa oraz inne osoby. Sprawę próbował zatuszować Wolny, lecz to mu się nie
udało i pozbawiony został pracy („Orędownik Wielkopolski” 1933/189). Niebawem
funkcję zawiadowcy stacji objął niejaki Organista. W 1935 roku jednym z
kolejarzy w Orchowie był Wachowiak.
W listopadzie 1933 roku z majątku
Różanna, forsując zamknięcia wybiegło wieczorem kilka rocznych źrebiąt.
Rozpierzchły się one po polach a kilka wbiegło na przebiegający nieopodal tor
kolejowy linii Mogilno - Orchowo. W tym samym czasie nadjechał pociąg osobowy.
Przestraszone zwierzęta zaczęły biec wzdłuż toru, próbując umknąć przed
parowozem. Niestety dwa ze źrebiąt nie zdążyły i dostały się pod koła
pociągu. Ze źrebiąt pozostały tylko zniekształcone masy – donosił
korespondent („Orędownik”, 1933/269).
W czasie okupacji według stanu na 4
maja 1942 roku kursowały:
- 890 (kl. 2-3) Mogilno o. 5:15, Kwieciszewo 5:33, Gębice 5:45. Procyń 5:59, Różanna 6:10, Orchowo p. 6:15
- 891 (kl. 2-3) Orchowo o. 6:55, Różanna 7:01, Procyń 7:07, Gębice 7:16, Kwieciszewo 7:22, Mogilno p. 17:35.
- 896 (kl. 2-3) Mogilno o. 12:50, Kwieciszewo 13:07, Gębice 13:17. Procyń 13:30, Różanna 13:40, Orchowo p. 13:45.
- 897 (kl. 2-3) Orchowo o. 14:30, Różanna 14:39, Procyń 14:50, Gębice 15:04, Kwieciszewo 15:14, Mogilno p. 15:27.
Wszystkie pociągi w czasie okupacji kursowały tylko w dni robocze.
Nazwy stacji podczas okupacji:
Mogilno / Mogilno
Kwieciszewo / Blütenau
Gębice / Gembitz
Procyń / Rehfelde, Rehfelde (Warthel)
Różanna / Rosen
Orchowo / Orchheim
W 1946 roku linia należała do DOKP
Poznań. Rozkład służbowy z tego roku wykazuje dwie pary pociągów mieszanych
towarowo-osobowych w układzie:
- Pociąg nr 2653 Mogilno 8.35 - Orchowo 9:34.
- Pociąg nr 2652 Orchowo 9.50 - Mogilno 10:47.
- Pociąg nr 2657 Mogilno 16.50 - Orchowo 17:49.
- Pociąg nr 2656 Orchowo 18.10 - Mogilno 19:07.
Prędkość pociągów wynosiła 30 km/h.
Obsługę trakcyjną wykonywała lokomotywa serii 64 (jeszcze przed przeznakowaniem
na OKl2) z parowozowni Mogilno. W roku 1959 linia należała już do DOKP
Gdańsk. Jeździły 3 pary pociągów (2 pary osobowo-towarowych i 1 para
towarowo-osobowych) w następującym układzie:
- Pociąg nr 88655 Mogilno 5.30 - Orchowo 6.35 (Tw1-350).
- Pociąg nr 88652 Orchowo 6.52 - Mogilno 7.34 (Tw1-350).
- Pociąg nr 88651 Mogilno 11.10 - Orchowo 12.01 (Oi2-250).
- Pociąg nr 88654 Orchowo 12.20 - Mogilno 13.03 (Oi2-250).
- Pociąg nr 88653 Mogilno 16.20 - Orchowo 17.11 (Tw1-350).
6.
Pociąg nr 88656 Orchowo 17.50 - Mogilno 19.01
(Tw1-350
Prędkość składu zwiększona została
do 40 km/h. Parowozy pochodził z parowozowni Inowrocław, a składy wagonowe
(Fg+4B) - ze stacji Gniezno. Obsługa linii parowozami Oi2 zakończyła się około
pierwszej połowy lat siedemdziesiątych. Z dodatku II-B do służbowego rozkładu
jazdy 1975/1976 wynika, że w 1975 roku standardem był już skład SN61+2Bix. SN61
pochodził z Torunia, a wagony - z Inowrocławia. Kursowały tylko dwie pary pociągów:
- Pociąg nr 44341 Mogilno 5.17 - Orchowo 6.05.
- Pociąg nr 44340 Orchowo 6.15 - Mogilno 7.04.
- Pociąg nr 44345 Mogilno 16.30 - Orchowo 17.19.
- Pociąg nr 44344 Orchowo 18.20 - Mogilno 19.10.
Prędkość maksymalna zmniejszona została ponownie do 30 km/h. Z kolei w roku 1981 zamiast SN61 do obsługi pociągów były przewidziane lokomotywy SM41 z Inowrocławia. Rozkład jazdy był następujący:
- Pociąg nr 44341 Mogilno 4.50 - Orchowo 5.38 (skład SM41+ 1Bhx).
- Pociąg nr 44340 Orchowo 5.53 - Mogilno 6.42.
- Pociąg nr 44345 Mogilno 16.17 - Orchowo 17.04 (skład SM41+3Bhx).
- Pociąg nr 44344 Orchowo 17.19 - Mogilno 18.07.
W rozkładzie znalazła się
adnotacja: "Na okres zimy wyznaczyć wagony osobowe z własnym
ogrzewaniem". Ruch pasażerski na linii Mogilno-Orchowo zakończony został w
1987 roku, zaś ruch towarowy w 1994 roku. Od 2006 roku linia użytkowana jest
przez hobbystów kolei - Mogileńskie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei.
Foto: Zbiory M. Przybylskiego, NAC, Google, Mogileńskie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei, Heliodor Ruciński, Dawid Kuciński, Karta ewidencyjma zabytku - dworzec kolejowy Orchowo.
Foto: Zbiory M. Przybylskiego, NAC, Google, Mogileńskie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei, Heliodor Ruciński, Dawid Kuciński, Karta ewidencyjma zabytku - dworzec kolejowy Orchowo.
Koniec cz. 3 - ostatniej
Zawsze z ogromnym zaciekawieniem czytam wszystkie artykuły dotyczące Strzelna i regionu
OdpowiedzUsuńSuper informacje-dzięki i pozdrawiam-wielki szacunek!
OdpowiedzUsuń